MATHS IN ENGLISH

CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING

 

MAT CLIL to metoda nauczania matematyki, która łączy w sobie naukę matematyki z nauką języka obcego. Jest to skrót od Mathematics Content and Language Integrated Learning. Dzięki tej metodzie uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę matematyczną, ale także doskonalą swoje umiejętności językowe w obcym języku. MAT CLIL pozwala na zdobywanie wiedzy w sposób interdyscyplinarny, co sprawia, że uczniowie mogą lepiej zrozumieć
i przyswoić nowe treści.

 

 

Metoda MAT CLIL jest szczególnie przydatna w szkołach międzynarodowych, gdzie uczniowie uczą się w języku obcym, ale może być również stosowanaw innych placówkach edukacyjnych. Wdrażając MAT CLIL, nauczyciele mają okazję do integracji różnych dziedzin nauki oraz rozwijania kompetencji językowych uczniów.

 

Dzięki MAT CLIL uczniowie mogą poszerzać swoje horyzonty zarówno matematyczne, jak i językowe, co pozwala im lepiej przygotować się do wyzwań zawodowych i akademickich w przyszłości. Metoda ta zachęca do kreatywnego myślenia i rozwijania umiejętności analitycznych.

 


ZAŁOŻENIA PROGRAMU DYDAKTYCZNEGO REALIZOWANEGO W X LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. STEFANA BANANACHA W TORUNIU

 

 

Program jest opracowany zgodnie z podstawą prawną zawartą w następujących dokumentach:

 

  • USTAWA z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59).
     

  • USTAWA z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2016r. poz. 60).
     

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017. poz.649)
     

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017. poz.703)
     

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U.
    z 2017r. poz.1189)

     

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia

 

W ostatniej aktualizacji autorzy programu MAT CLIL skorzystali w tym podpunkcie z pierwszej strony niezwykle starannie opracowanej pod względem merytorycznym prezentacji pt. Nauczanie dwujęzyczne – podstawa prawna. Autorką tej prezentacji jest pani mgr Anna Ornat. Cała prezentacja zawiera dużo więcej treści i jest godna polecenia wszystkim zainteresowanym nauczaniem dwujęzycznym.

 

Program skierowany jest do uczniów klas dwujęzycznych polsko-angielskich na IV poziomie edukacyjnym, obejmującym szkoły ponadgimnazjalne
i ponadpodstawowe. Program skierowany jest także do nauczycieli, którzy uczą w tych klasach innych przedmiotów, a także do uczniów
i nauczycieli innych szkół z klasami o podobnym profilu.

 

Nauczanie języka obcego poprzez matematykę daje wiele okazji do mówienia, pisania, słuchania i czytania w tym języku co sprzyja szybkiemu opanowaniu umiejętności koniecznych do swobodnego posługiwania się językiem.

 

Z drugiej strony, poznawanie nowych treści matematycznych w dwóch językach sprzyja ich głębszemu rozumieniu. Uczeń, który czyta definicję nowego pojęcia w języku ojczystym na ogół czyta ją pobieżnie, natomiast sam proces tłumaczenia z języka obcego definicji nowego pojęcia słowo po słowie 
z ułożeniem w logiczną całość sprzyja skupieniu uwagi na temacie. Matematyka zaopatrzona jest w symbolikę powszechnie stosowaną na całym świecie.
W znacznej mierze ułatwia to szybkie rozumienie treści matematycznych w języku obcym.

 

Ponadto wiele pojęć matematycznych w języku angielskim posiada intuicyjne nazwy, na przykład funkcja floor (podłoga) jest odpowiednikiem Części całkowitej przy czym nazwa angielska znacznie bardziej ułatwia zrozumienie i przyswojenie nowej treści, gdyż wywołuje odpowiedni obraz w naszej wyobraźni. Inne z kolei nazwy takie jak distributive law (prawo rozdzielności) odniesienie w języku polskim do dystrybucji, czyli rozdzielania.

 

Na koniec, matematyka nie jest dyscypliną izolowaną od innych i w związku z tym zakres nauczanego słownictwa nie ogranicza się tylko do pojęć matematycznych. W matematyce często nawiązujemy do problemów związanych z fizyką, chemią geografią, statystyką, rachunkami bankowymi,
a więc i w tym zakresie uczniowie w naturalny sposób poznają nowe słowa i zwroty w nowym języku.

 

W zakresie rozwoju intelektualnego ucznia nasz program nastawiony jest na:

rozbudzenie zainteresowań matematyką, językiem i kulturą anglojęzyczną.,

poszerzenie słownika pojęć i wyrażeń w języku angielskim związanych z matematyką,

  • wykształcenie umiejętności filtrowania i przetwarzania informacji,

  • wykształcenie umiejętności operowania pojęciami abstrakcyjnymi,

  • wykształcenie umiejętności poprawnego analizowania, wnioskowania i uzasadniania i prezentowania swoich przemyśleń w obu językach.

  • wykształcenie umiejętności precyzyjnego formułowanie wypowiedzi w obu językach,

  • nabycie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej.

  • stworzenie bazy wiedzy i umiejętności dla uzyskania pozytywnego wyniku z egzaminu maturalnego z matematyki z opcją w j. angielskim, jeśli uczeń tę opcję będzie miał chęć lub potrzebę wybrać.

 

W zakresie kształtowania osobowości oczekujemy postawy, którą cechuje:

  • tolerancja i otwartość na dialog ponad kulturowy,

  • kultura dyskusji,

  • dociekliwość i kreatywność,

  • umiejętność współpracy w grupie zorganizowanej samodzielność i myślenie krytyczne

 

 


PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA DWUJĘZYCZNEGO

 

Siatka godzinowa

 

W całym cyklu nauki matematyki w klasach dwujęzycznych uczniowie mają tyle samo jednostek lekcyjnych tygodniowo co w klasach niedwujęzycznych z tym, że jedna jednostka lekcyjna w tygodniu jest z podziałem na grupy. 

 

 

Pomoce dydaktyczne w j. angielskim

 

Karty pracy w j. angielskim są to przeważnie autorskie opracowania nauczycieli. Spełniają podwójną rolę:

  • służą powtórzeniu i pogłębieniu treści matematycznych świeżo poznanych w j. polskim

  • stopniowemu oswajaniu się ze sformułowaniami związanymi z treściami matematycznymi w j. angielskim. 

 

 

Testy z Matematyki w języku angielskim

 

Treści i sformułowania w testach z matematyki w j. angielskim zawierają podobne lub nawet takie same polecenia jak w kartach pracy i w związku
z tym uczniowie nie mają problemów z rozumieniem ich treści. Natomiast rozwiązania uczeń może formułować w dowolnym języku. Nauczyciel ocenia tylko treści matematyczne. 

 

 

Wyposażenie Sal Matematycznych

 

Nowoczesne wyposażenie sal sprzyja różnorodnym formom realizacji matematyki w sposób interaktywny. Wymienione poniżej elementy nie są
w całości skompletowane:

 

• podstawowe umeblowanie klasy (biurka, krzesła, szafy, półki, odpowiednie zasłony),

• tablica interaktywna, rzutnik, komputer i dostępem do Internetu,

• tablica tradycyjna,

• modele figur przestrzennych,

• ścienne gazetki matematyczne w języku angielskim.

 

Ponadto na lekcjach coraz częściej dopuszczamy dostęp do treści matematycznych za pomocą telefonów komórkowych, np. przy omawianiu wzorów skróconego mnożenia uczniowie ćwiczą zadania zawartego w pliku Factoring special products, do którego ma łatwy dostęp poprzez odpowiednią stronę przedmiotową MAT CLIL.

 

 

Filmoteka

 

Ważnym elementem uczenia się języka obcego jest słuchanie i oglądanie oryginalnych materiałów filmowych w tym języku.

Udostępnione są one na stronie internetowej. Do najczęściej wykorzystywanych należą: Math Planet, Khan Academy, Humber math centre, Art of problem solving, Math mini.

 

 

Oprogramowanie
 

Klasy wyposażona jest w tablice interaktywne, komputery i rzutniki. Dzięki temu możliwa jest wizualizacja wielu pojęć matematycznych poprzez oprogramowanie. Najczęściej wykorzystywane są dwa następujące programy:

 

  • Geogebra – wielojęzyczny program do zastosowania w algebrze i geometrii,

  •  WolframAlpha – program matematyczny działający online.

 


ZASADY NAUCZANIA I OCENIANIA W KONTEKŚCIE DWUJĘZYCZNOŚCI

 

Metody nauczania przedmiotu są zgodne z założeniami programów zawartych w polskich podręcznikach do matematyki i są tam szczegółowo opisane. Dodatkowo przyjmujemy następujące zasady dotyczący trzech zasadniczych kwestii związanych z nauczaniem dwujęzycznym:

 

 

Komunikacja słowna

 

Ze względu na specyfikę klasy dwujęzycznej lekcje w całości są z założenia prowadzone po polsku natomiast lekcje z podziałem na grupy są prowadzone w języku angielskim. Podział ten nie jest sztywny, ponieważ najważniejszym celem lekcji rozumienie przez ucznia treści matematycznych.

 

 

Prace pisemne

 

Karty pracy, testy i sprawdziany podawane są uczniom zarówno w języku angielskim jak i polskim, gdyż uczniowie powinni ćwiczyć nowe pojęcia
w obu językach.

 

 

Ocenianie

 

Przy ocenie prac uczeń jest oceniany tylko i wyłącznie za umiejętności matematyczne. Oznacza to, że uczeń w czasie pisania pracy kontrolnej może korzystać ze słownika i może zapytać nauczyciela o przetłumaczenie treści angielskiej na polską. Prace klasowe muszą być formułowane tak aby język obcy nie stanowił utrudnienia. Ocena umiejętności językowych związanych ze słownictwem lub wyrażeniami matematycznymi należy do nauczyciela
j. angielskiego.

 


Autor: Barbara Kot

XLO im. Stefana Banach w Toruniu 

2024